Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@22:39:29 GMT

نوروز نماد پیوند اقوام ایرانی- احمد مسجد جامعی*

تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۳۱۶۳۳۴۸

نوروز نماد پیوند اقوام ایرانی- احمد مسجد جامعی*

تهران- ایرنا- نوروز دارای سابقه باستانی و قدیمی است. این آیین فراتر از دین زرتشت و ایران باستان است. زمانی که دین مبین اسلام هم آمد به برگزاری آیین نوروز تأکید ویژه‌ای داشت. به‌طوری که در کتاب شیخ صدوق از حضرت علی(ع) نقل شده است نوروز را پاس بدارید.

حتی در کتاب نهج البلاغه نیز در نامه شماره 53 حضرت علی(ع) خطاب به مالک اشتر می‌نویسد: اگر سرزمینی را فتح می‌کنید سنت‌های پسندیده را کنار نگذارید و حفظ کنید و حتی آن را تبلیغ کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تأکید حضرت علی(ع) نشان می‌دهد که دین اسلام بویژه مکتب تشیع نگاه خاص و ویژه‌ای به بحث آیین‌های ملی بخصوص نوروز دارد.
در این زمینه از ائمه اطهار بویژه حضرت علی(ع) و امام صادق(ع) روایت‌های مختلفی وجود دارد. روایتی از اسماعیل پسر حماد نوه امام ابوحنیفه (نعمان بن ثابت) آمده است که می‌گوید ایرانیان برای حضرت علی(ع) فالوده (پالوده) آماده کردند. بر پایه این گزارش تاریخی، پدربزرگ ابوحنیفه برای امام علی(ع) فالوده آورد و آن حضرت این خوراکی ایرانی را ‌پسندید. فرمود این چیست؟ گفتند ای امیرالمؤمنین امروز نوروز است. فرمود، هرروز ما را نوروز سازید. غیر از این روایات، درباره نوروز نیز گفته می‌شود روز 18 ذی الحجه سال دهم هجری که به عنوان روز عید غدیر خم است بنابر روایات تاریخی با نوروز تقارن پیدا کرده بود.
در دوره صفویه هم نوروزنامه‌هایی نوشته شده است که مشهور‌ترین آن اسماعیل‌ابن محمد خاتون‌آبادی است. در این نوروز نامه‌ها به سنت‌هایی در نوروز مثل لباس نو پوشیدن و خانه تکانی اشاره شده است. اگرچه عید غدیر خم مستقیماً در روز اول عید اتفاق نیفتاده اما ایرانیان مسامحاً آن را همزمان با ایام نوروز می‌دانند.
شیعیان هم این آیین را نیک می‌شمارند. البته از بعد تاریخ مذهبی که بگذریم در سفرنامه‌های دوران قاجار نیز اشارات مختلفی به سنت نوروز شده است. به‌طور مثال، هانری رنه دالمانی سیاح فرانسوی وسفرنامه نویس دوران قاجار نیز به بحث همزمانی عید غدیر و نوروز اشاره می‌کند. البته شاردن هم مهم‌ترین سیاح در دوره صفویه است که به این همزمانی پرداخته است.
در کتاب‌های تاریخی قاجاریه بخصوص کتاب شرح حال من از عبدالله مستوفی به آیین، آداب و رسوم نوروز اشاره خاصی شده است. هرچند در این زمینه کتاب‌های دیگری هم نوشته شده اما کتاب عبدالله مستوفی و جعفر شهری کامل‌ترین و دقیق‌ترین کتابی است که درباره نوروز در تهران به نگارش درآمده است. در این کتاب از نکات جالبی که درباره نوروز بیان شده خانه تکانی ایرانی‌ها در آستانه نوروز است. البته در کتاب اوستا درباره خانه تکانی به منزله بیرون ریختن زباله‌ها و کثافت‌ها نکاتی بیان شده است.
یکی دیگر از سنت‌های زیبای نوروز سبزه آرایی و خرید لباس نو در بین ایرانی‌ها بوده که باعث رونق بازار پارچه در آستانه سال نو می‌شده است. در دوران ناصرالدین شاه، منجم دربار همزمان با اعلام تحویل سال نو 110 توپ بر اساس حروف ابجد که نام حضرت علی(ع) است شلیک کرده و نوروز را جشن می‌گرفتند. به‌طور کلی نوروز در بین ایرانیان به عنوان یک آیین ملی و باستانی از جایگاه اجتماعی ویژه‌ای برخوردار است و به عنوان نماد پیوندگر افراد و اقوام ایرانی و ملت ایران یاد می‌شود.
*عضو شورای شهر تهران
منبع: روزنامه ایران، 28 اسفند 1397
پژوهشم**1197**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي نوروز اقوام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۱۶۳۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت

 

محمدرضا بهشتی منفرد فیلمساز، عکاس و عضو هیئت انتخاب بخش فیلم‌های مستند درباره کیفیت آثار ارسالی به جشنواره فیلم اقوام ایرانی گفت: تعدادی از فیلم‌هایی که به جشنواره ارسال شد سطح پایینی داشتند، اما تعدادی نیز باکیفیت بودند و برای نمایش انتخاب شدند. خیلی از فیلم‌ها نیز در سطح متوسط بودند و ازنظر فنی اختلاف کیفی چندانی با هم نداشتند. در این شرایط موضوع فیلم‌ها می‌توانست برای انتخاب نهایی تعیین‌کننده باشد. فیلم‌های خیلی خوبی داشتیم که با خلاقیت با موضوع برخورد کرده بودند، اما به نسبت فیلم‌های متوسط و ضعیف این نوع فیلم‌های خلاقانه همیشه کمتر است.

او درباره موضوعاتی که بیشتر مورد توجه فیلمسازان قرار گرفته بود گفت: مسائل زیست بومی و محیط زیستی بسیار زیاد مورد توجه قرار گرفته بود و همچنین نمایش آداب و رسوم و آیین اقوام هم در فیلم‌ها زیاد دیده می‌شد. در تعدادی از فیلم‌ها نیز به مسائل اجتماعی که مختص یک منطقه و مرتبط با جغرافیای آن منطقه است پرداخته بودند، مانند فیلم‌هایی که درباره کولبر‌ها داشتیم.

این فیلمساز با بیان این که برخی از فیلم‌ها پژوهش خوبی نداشتند، افزود: در یک جشنواره موضوعی، تکنیک و مسائل فنی در مرحله بعدی انتخاب قرار دارد و ابتدا پژوهشی که در رابطه با یک موضوع انجام شده است مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین دلیل در مرحله انتخاب آثار اگر فیلمی ازنظر تکنیکی چندان قوی نبود، اما نگاه خوبی به موضوع داشت، بیشتر مورد توجه ما قرار می‌گرفت. درمجموع پژوهش نامناسب و پرداخت سطحی به موضوع اقوام در تعدادی از فیلم‌های متقاضی دیده می‌شد.

بهشتی منفرد درباره تأثیر فیلم مستند بر رفع مشکلات یک منطقه گفت: وقتی فیلمساز ویژگی‌های یک منطقه یا مشکلی را نشان می‌دهد، بیننده با مسائلی که در آن منطقه اتفاق می‌افتد آشنا می‌شود، اما این که آیا با ساخت و نمایش این فیلم مشکلات و مسائل مردم آن منطقه حل می‌شود، در زمان تولید پروژه مشخص نیست. رسالت فیلم این است که هم مردم را در جریان مسائل یک منطقه قرار دهد و هم باعث شود مسئولان با دیدن آن در رفع مشکلات تلاش کنند. به نظرم این مسئله بیشتر به جشنواره‌هایی که این فیلم‌ها را نمایش می‌دهند برمی‌گردد. اگر فیلم‌ها برای کارشناسان و مسئولان مربوطه نمایش داده شود، شاید بتواند در رفع مشکلات مردم منطقه مؤثر باشد.

این فیلمساز افزود: قطعاً جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی باید با قدرت و کیفیت مناسب برگزار شود. اگر دعوت از فیلمسازان و جلب مخاطبان به‌خوبی انجام شود و اهل فن و کسانی که دغدغه دارند از این جشنواره استقبال کنند و فیلم‌ها را ببینند، نشان‌دهنده این است که برگزارکنندگان در کار خود موفق بوده‌اند. مهم‌ترین مسئله در برگزاری یک جشنواره تداوم آن است و با برگزاری یک یا دو دوره هیچ اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. ما پیش‌ازاین جشنواره‌های خوبی داشتیم که پس از چند دوره تعطیل شدند، اما استمرار جشنواره می‌تواند تأثیرات عمیق‌تری روی موضوعات مدنظر داشته باشد. اگر یک جشنواره تداوم داشته باشد و در سطح کیفی خوبی برگزار شود می‌تواند در تولید فیلم‌های مرتبط با آن موضوع خاص مفید واقع شود.

نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایران‌شناسی با شعار «اقوام، ریشه ایران‌زمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در تهران برگزار می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • آیین گرامیداشت حاج حسین ندیم پدر شهیدان احمد و اسماعیل ندیم
  • مسجد و مدارس در روز شهادت امام صادق (ع) به هم می‌پیوندند
  • تلاش برای پیوند منزل، محله، مدرسه و مسجد در سالروز شهادت رئیس مذهب تشیع
  • خانه موزه‌ای در تهران که نماد عقل و عشق است
  • راهیابی مستند «چنشتی ها» به جشنواره ملی اقوام ایرانی
  • پیوندهای قومی بخش مهم شناسنامه اقوام ایرانی است
  • شیراز میزبان جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور شد
  • ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت
  • شیراز میزبان برگزاری اولین جشنواره رسانه‌ای اقوام و عشایر کشور می‌شود
  • امروز چهلم بهار است؛ جشنی که از یاد رفته!